logo arlima

Manuscrit

Città del Vaticano / Biblioteca Apostolica Vaticana / Reginensi latini

Cote:1682


BAV

Contenu

  1. (f. 1ra-4rb) [Annales en prose française, sans doute des origines à 1329, mais le début manque. Le texte commence ici à l'année 832 et s'arrête en 1329; un continuateur du XIVe siècle a cependant ajouté les années 1330 à 1335 dans l'espace laissé blanc.]
    Incipit:[le début manque]
    DCCC XXXII
    DCCC XXXIII
    DCCC XXXIII: Ci morut ?? Leo…
    Explicit:… MCCC LV
  2. (f. 4rb-26va) [Le bestiaire divin de Guillaume le Clerc de Normandie]
    Incipit:Livres de bone commençaille
    qui aura bone desmaille…
    Explicit:… soion a sa destre partie.
    Amen, amen chescun en die.
  3. (f. 26va-31va) [Méditations sur la passion de Jésus-Christ, en prose française]
    Incipit:Li livres especialment en quoy nous devons lire senz nule entrelaisse si est la douce remembrance de la mort et de la passion Jesu Crist, de quoy cil livres par assez…
    Explicit:… Qui savroit bien recorder chascun jor ces VII hores et penser en son cuer, il chanteroit bones hores a Nostre Seignor.
  4. (f. 31va-35va) Les auctoritez, en prose française
    Incipit:Ci comencent les auctoritez.
    Or oiez que Nostre Sires dit en l'Euvangile: Soiez sobres et si veillez en oroisons, car vous ne savez pas quele hore Nostre Sire doit venir…
    Explicit:… Cesarius dit: Contre touz les vices nous convient combatre, mais contre luxure n'a mestier de combatre, més foïr.
  5. (f. 35vb-42va) Les moralitez [des philosophes]
    Incipit:Ci comence les moralitez.
    Talenz m'est pris que ge recontasse des philosophes de cele clergie qui est appelee moralitez…
    Explicit:… ançois doit l'en metre us et peine a faire ce que il comendent.
  6. (f. 42va-45rb) [Trois sermons de saint Grégoire, en prose française]
    • Premier sermon:
      Incipit:Un sermon saint Gregoire.
      Nous avons oï en la leçon de la sainte Euvangile la voix Notre Seigneur et sa sentence espoentable et desirable. Espoentable por ce qu'il dit: Departez vous de moy, maleoit, ou feu pardurable; desirable por ce qu'il dit…
      Explicit:… que vous puissiez eschaper ce pardurable feu et parvenir au regne des cielx, et cil le nous otroit a cui et gloire et honor est par toz les siecles des siecles. Amen.
    • Deuxième sermon:
      Incipit:Seigneurs, tant devons creimbre le jour ou quel nostre seigneur Jhesu Crist, li rachatierres de tout, vendra o flambe dou feu qui enflabera et ardra les aversaires et touz cels qui font felonie et tort…
      Explicit:… De ceste poine nous doint sostraire par sa saintisme grace li puissanz sires Jesu Crist, qui vit et regne avec le Pere et avec le Saint Esperit par touz les siecles de siecles. Amen.
    • Troisième sermon:
      Incipit:Seigneurs, nous avons oï ce que li apostres dit en ceste leçon qui a esté recitee par devant nous, que nuls hons ne puet metre autre fondemenz fors celui qui est mis, ce est Jesu Crist, et qui edifie seur ce fondement or et argent, pierres precieuses, busches, foin, estoubles…
      Explicit:… Or nous travaillons donc tant come nous poons a l'aide Deu, si com je vous ai ja dit plusors faiz, que nous nous puissons eschaper.
  7. (f. 45rb-vb) Lesdange covoitise, en prose française
    Incipit:Ici lesdange covoitise.
    Nus ne puet les esperiteuls batailles recevoir se il ne dante avant les covoitises de la char, la pensee ne puet estre franche a Dieu resgarder qui bee aus desirers et aus covoitises de cest monde…
    Explicit:… il n'est pas conte por abstinence ou la souleté est du ventre.
  8. (f. 45vb-47ra) I sermon saint Benoit, au commencement de sa reugle, prologue de la règle de saint Benoît, en prose française
    Incipit:Ci commence I sermon saint Benoit, au commencement de sa reugle.
    Escoute, fiuz, les commendemenz de ton maistre et les monestemenz de ton debonaire pere volentiers reçois, et si la emplis par oevre, que tu puisses o celui repairer par le labour d'obedience de qui tu estoies desevrez par la paresce d'inobedience…
    Explicit:… Les officines ou l'en doit toutes ces choses faire et tenir sont les cloitres des abbayes et de bones congregacions.
  9. (f. 47ra-48ra) Les meditacions, en prose française
    Incipit:Ci commencent les meditacions.
    On dit en reprovier que qui bien aime tart oblie, voirs est que veraye amour oblier ne puet ne faindre ne set, ne faillir ne velt de nulle chose qu'ele sache ne puisse faire. Moy semble que ge ay envers toy vraie amor, car elle est de Deu et volentiers feroie et diroie selonc mon poair…
    Explicit:… A garir de luxure convient confession, jeune et oroi[son].
  10. (f. 48rb-51va) [Les vers de] la mort [d'Hélinand de Froidmont]
    Incipit:La mort.
    Mort qui m'as mis muer en iaue
    en cele estuve ou li cors sue…
    Explicit:… de si chier morsel n'ai ge cure;
    j'aim mieulz mes pois et ma poree.
  11. (f. 51va-54vb) D'un bon angle et du malvés
    Incipit:Ci commence d'un bon angle et du malvés.
    Seingneurs, de par Dé vous semon
    qu'atendez tuit a m'oroison,
    ne quidez pas que je vous die
    chose qui tort a truandie…
    Explicit:… Or i a moult de tels chaitis
    qui si grant folie ont apris,
    qui dient qu'il vuelent pechier,
    qui seront quipte de ligier.
  12. (f. 54vb-58rb) Les VII vices [= Les sept vertus et les sept vices]
    Incipit:Ci comencent les VII vices.
    Vous qui creance en Deu avez
    comunaument or m'entendez…
    Explicit:… nuls de nous riens n'en portera
    fors seul itant com fait avra.
  13. (f. 58rb-69rb) La concepcion Nostre Dame de Gace [Wace]
    Incipit:Ci commence la concepcion Nostre Dame.
    En non de qui nos doint sa grace,
    oyez que nos dit mestre Gace…
    Explicit:… por madame sainte Marie
    amen, amen chascuns en die.
  14. (f. 69rb-80vb) Les mor(t)alitez des III Maries et l'amor que Diex nostre seigneur mostra a la Magdalene, en vers français
    Incipit:Les mor(t)alitez des III Maries et l'amor que Diex nostre seigneur mostra a la Magdalene.
    Puisque de chanter me semont,
    ne leroie por tout le mont
    que ne die ce que je pens,
    tant com je ai et lieu et temps…
    Explicit:… qu'il aime et amera senz fin,
    amen dites qu'il nous en oie.
    Amen, amen, ce est la fin;
    beissiez la teste tuit enclin.
  15. (f. 80vb-92ra) L'istoire de Joseph
    Incipit:Ci commence l'istoire de Joseph.
    D'une ancienne vitoire
    vous veil faire memoire…
    Explicit:… et sans trestouz nous face
    d'avant la soue face.
  16. (f. 92ra-96ra) Les poines d'enfer [= La vision de saint Paul, version en quatrains d'alexandrins]
    Incipit:Ci commencent les poines d'enfer.
    Seingneurs, ore escoutez, qui Damledé amez,
    qui les poines d'enfer et les dolors cremez,
    je vous feroie entendre, si croire me volez,
    coment pecheors hom iert en enfer penez…
    Explicit:… Qu'il nous pardoint les faiz dont nos somes chargié,
    qu'en enfer ne soions pené ne travaillié;
    la nos doint parvenir ou li bon sont moult lié,en perdurable vie, en son saintisme fié. Amen.
  17. (f. 96ra-102ra) Chatonet de Jean de Paris
    Incipit:Ci comemce Chatonet.
    Seignours vous qui metez voz cures
    es fablez des aventures…
    Explicit:… ce est que nuls ne face a autrui
    que ne veult qu'autres face a lui.
  18. (f. 102ra-108ra) De l'amor que Dex a a home
    Incipit:De l'amor que Dex a a home.
    Bien est amez qui amors aime
    et qui de par lui se reclaime…
    Explicit:… sans nulle fin, en trinité,
    uns et trebles en unité. Amen.
  19. (f. 108ra-109va) Li livres de vertuz [= quatrains 181 à 244 du Romanz des romanz]
    Incipit:Ci comence li livres de vertuz.
    Questioner vous vueil d'un jugement:
    si I haut sires envoie son present…
    Explicit:… ahi Judas, tant avra compaignons,
    qui por avoir font de Deu livroisons!
  20. (f. 109va-124rb) La glose de Eructavit
    Incipit:Ci comence la glose de Eructavit.
    Une chançon que David fist,
    que nostre sire ou cuer li mist,
    dirai madame de Champaigne,
    cele qui Damledex enseigne…
    Explicit:… jusque cil que par vos m'a fait
    par vos m'ait a sa gloire trait,
    que touz mes cuers puisse servir
    a lui loer et obeïr. Amen.
  21. (f. 124rb-125rb) Enseignemenz
    Incipit:Enseignemenz.
    Qui veut estre beneürez
    ne soit pas trop asseürez…
    Explicit:… il meïsmes nous doint tel sen
    que nous le puissons fere. Amen.
  22. (f. 125rb-vb) Les poines d'enfer [= Les neuf manieres des painnes d'enfer], incomplet de la fin
    Incipit:Ci comence les poines d'enfer.
    Qui liroit en la vie de Job
    il ne foloieroit pas trop…
    Explicit:… endementres que elles crient
    et li deable uleurs n'ent
    [la fin manque]

Description matérielle

Copiste:Inconnu
Lieu: 
Date:Première moitié du XIVe siècle
Nombre de feuillets:125
Foliotation:1-125
Format:300 × 262 mm
Support:Parchemin
Reliure:Parchemin blanc
Mise en page:2 colonnes de 40 lignes
Décoration:Miniatures
Notes:Des feuillets manquent au début et à la fin. Ms. semblable, par son contenu, au ms. BnF, fr. 24429. — Un f. blanc non numéroté entre les f. 45 et 46.

Possesseurs

  • Christine, reine de Suède (1626-1689)

Bibliographie

  • Keller, Adelbert, Romvart. Beiträge zur kunde mittelalterlicher Dichtung aus italiänischen Bibliotheken, Mannheim, Bassermann; Paris, Renouard, 1844, vi + 718 p. (ici p. 437) [GB] [IA: ex. 1, ex. 2]
  • Stengel, E., « Die Vaticanische Hs. Fonds Königin Christine 1682 », Zeitschrift für romanische Philologie, 5, 1881, p. 381-385. [BNC] [Gallica] [GB] [HT] [IA] DOI: 10.1515/zrph.1881.5.2-3.377
  • Langlois, Ernest, « Notices des manuscrits français et provençaux de Rome antérieurs au XVIe siècle », Notices et extraits des manuscrits de la Bibliothèque nationale et autres bibliothèques, 33:2, 1889, p. 1-347. (ici p. 195-208) [GB: ex. 1, ex. 2] [HT] [IA]
    Comptes rendus: Paul Meyer et Émile Picot, dans Romania, 19, 1890, p. 305-314. [JSTOR] [Persée] [Gallica] [GB] [HT] [IA: ex. 1, ex. 2] — A. Thomas, dans Romania, 19, 1890, p. 599-608. [Gallica] [GB] [HT] [IA: ex. 1, ex. 2]
  • L'estoire Joseph, herausgegeben von Ernst Sass, Dresden, Gesellschaft für romanische literatur; Halle a. S., Niemyer (Gesellschaft für romanische literatur, 12), 1906, [iii] + 119 p. (ici p. 5) (R) [HT] [IA]
    Édition antérieure:
    • Sass, Ernst, L'estoire Joseph, Halle a. S., Waisenhaus, 1906, 120 p. [HT] [IA]
  • Eructavit, an Old French metrical paraphrase of psalm XLIV, published from all known manuscripts and attributed to Adam de Perseigne by T. Atkinson Jenkins, Dresden, Gesellschaft für romanische Philologie; Halle, Niemeyer (Gesellschaft für romanische Literatur, 20), 1909, xlv + 128 p. (ici p. xxx) (F) [GB] [IA]
    Compte rendu: Paul Meyer, dans, Romania, 39, 1910, p. 627-628. [JSTOR] [Persée] [Gallica] [GB] [HT] [IA]
  • Lecompte, Irville C., « The Livre des Vertus », Modern Language Notes, 34:5, 1919, p. 305-307.
Permalien: https://arlima.net/no/4426


Voir aussi:
> Biblissima: Q90978
Creative Commons License
Cette notice est mise à disposition en vertu d'un contrat Creative Commons.
Rédaction: Laurent Brun
Dernière mise à jour: 26 novembre 2020

Signaler une erreur ou une omission:

Courriel  Courriel

Mastodon    Facebook    Twitter